~♥~ STALKERS ~♥~

Monday, August 1, 2011

@}--- Pre-Ramadhan BBQ Dinner

 "Salam Ramadhan pada semua umat Islam seluruh dunia. 
Semoga Ramadhan kali ini memberikan kita lebih keberkatan, keinsafan dan ketakwaan"


Alhamdulillah...tahun ni dapat sambut Ramadhan dengan jayanya.

Oleh kerana Ramadhan tahun ni hadir di hujung minggu, maka wujudla satu jamuan kecil bersama BFF Incek Somi malam minggu yang lepas.
Pre-Ramadhan BBQ Dinner!
Actually yang plan orang lain... memandangkan lokasi rumah MIL lebih sesuai maka kami ler yg bertanggungjawab menyediakan persiapan.
Takde laa heavy maner...simple-simple jek.
Buat BBQ sekadar nak bersembang dgn kawan-kawan...

Eh simple-simple pun 1 hari juga nak prepare... lepas Zohor laki bini terbongkang!
Penat dowh...ke hulu ke hilir.
Dah ler naik motor jer... keter Incek Somi tak siap-siap lagi repair lepas eksiden dulu.
Aku plak balik naik  bas jer. huhuhu cabaran!
Bila di kira-kira ada laaa 5 6 kali juga ulang-alik gi kedai cari barang-barang.
Seb baik tak patah pinggang haku...muakakaka

Okeh okeh...moh layan picca-picca!

Mula-mula haruslah menyiapkan tempat membakar.
Since kat umah MIL takde tong pembakar...kita buat secara klasik yer.
Letak batu kiri kanan...dan letakkan jaring di atasnya.
Ada ciri-ciri nak berBBQ masa camping tak? 
ngeh...ngeh...ngeh...ok laa kan? takde laa skema jek...


Ni plak ciri-ciri orang yg kehausan tahap gaban!
Padahal kene angkat 4 biji batu block tu jek...
Takde laa heavy maner....bukan jauh pun dari belakang rumah tu.
Takpe takpe...kasi chance!
Dan nak pose kan? Kang tak dapat dah nak makan ais camtu ditetengah hari...


Tengok air ni masa Incek Somi buat, aku langsung tak terliur...
Tapi bila tengok sekarang.... merembes!
Adesss...dugaan dugaan. Puasa weiiii.....!


Sendiri buat...sendiri juga kata sedap!


Menu-menu yg tersedia sikit jer...
Sebab tak ramai pun jemputan.
Sekadar 4 - 5 couple termasuk anak-anak...
Menu wajib...macam biasa... ayam!!!
Pucat giler ayam nih...
Tapi rasa sodap....
Incek Somi yg perap....



Add on ikan cencaru...
Ni atas permintaan MIL... beliau sangat laa suka sama ini ikan...
Beli dalam 10 ekor jer...


Bebola sutun dan kotam!
Ada gak sosej...tapi lupe nak snap. sebab masih dlm peti sejuk!


Sikit buah-buahan utk pencuci mulut... mata kucing + tembikai 




Then aku just gorengkan bihun....


Dan....lambakan air!
Besh besh...semua balun air tin!


Sesi menyalakan bara yang panas membara...


Pak Aji gangster..!
Berkopiah, berbaju Melayu bagai...leher tergantung silver!
Grrrrr....hampeh. Eh silap...ganas!


Ayam dah nak masakkkk.....!!!
Nyummy....



Antara tetamu yang hadir!
Ni satu lagi kes....gebang punye dasat. At last... 2 3 kerat jek yang datang!
Huhuhu...sabor jek laa...
Seb baik laa dalam kapla otak aku ni yg terfikir nak buat macam-macam tapi tak  jadi buat....
Kalau tak sure MIL bising-bising, masak bebanyak pastu takde orang makan...!


Mokcik baju kuning ni masih dalam pantang...
Gigih okay datang makan...!
Bagus bagus...kalau tak kompom ayam ayam tu tak luak...


BFF...


Seksi dowh laki haku...
Tapi memember makan berselera jek...ekekeke


Ada nampak menu lain?
Yerr...terselit udang harimau di situ ye tuan puan.
Juga lambakan kepak ayam.
Ni datangnya dari Hotel Thistle JB.
Waktu ni jam menunjukkan hampir pukul 1 ye tuan puan.


Yeah...tu dia brader Cham si baju kuning.
Insan yang bertanggungjawab membawa udang dan kepak ayam.


Weiiiii.....ni laki sape nih???
Asal amik gambor mintak extra flash!!!
kikikiki....


That's all picca yang hado.
Tuan tanah memanglaa tak terselit...
Incek Somi kalo dah jaga bara jgn harap nak pegang camera.
Layan jek laa picca orang lain...

Welll...semua berjalan dgn lancar.
Tetamu aku yakin balik dengan perut yang kenyang.
Tapi aku laki bini agak kelaparan.
Makanan punye banyak...aku cuma makan kepak ayam seketul jek.
Bihun sesenduk. Ikan kongsi ngan Incek Somi.
Ada takde makan sotong and ketam ball and sosej.
Selebihnya...perut terisi ngan air and buah....
Fenatttttt jek lebih...!

Gedebak gedebuk kemas sikit-sikit....bawak masuk barang-barang.
Basuh bekas-bekas....jam kol 2.30 a.m.
Mandi...siap-siap, tengok jam dekat kol 3.
Terus terjun atas katil...telentang berdua!
Dah elok-elok terlentang....Incek Somi plak... "abg rasa nak makan bihun laa...nak teman tak?"
Sorry la bang ek...I rela tido dari makan bihun yang tak baper nak sedap....
Ekekekeke

Esok pagi bangun kol 9.30 a.m.
Hamek ko!
Dengan muka tak bersalah...buat muka seposen depan MIL.
Terus rembat roti kaya MIL....pastu siap-siap balik umah mak haku plak!
Umah yg berkecah tu aku tinggalkan untuk Incek Somi kerjakan di masa lapang yang beliau hado.
Muahahahahaa.....


Last but not least....
Haku share doa tahan puasa utk korang....

"Allahumma baringsana baringsini, walihatjam masihlamalagi, 
wamaumati, takdanasi watibaimaggi, lainhari wakasiganti..."

Renung-renungkan dan selamat beramalllll.....

wakakakaka....kakakaka..kakakak...pangggg!!!


* p/s :: Selamat berpuasa ye kawan-kawan. Andai ada salah dan silap, pohon diampunkan dosa-dosa aku tuh. Andai ada termakan dan terminum, mohon dihalalkan donia akhirat. Esok-esok kat padang masyar tak laa aku susah-susah cari korang.... wokeh....



Thanks for singgah dan membaca...


4 Crappers:

Fyda Rahim said...

hahaha... ko mtk maaf ye labu? sila dtg cium tgn kami yg kakak2 ni.. nk sgt jadi adik la.. bdk kecik la, umur muda la.. so jgnn lupe ye.. kang kami bt tak taw je kt ko mse kat pdang masyar kang.. PANG!

mtk maaf juga ye misot.. kalu ade slh silap hrp di maafkan.. =)

Shima Md. Zahar said...

hahahaha aku setuju ayat ko fidot... hahahahaha.....

yang aku tak tahan doa tu..

Rose Emely said...

Fedot...

aku speechless!
no komen lah...kikikiki

Rose Emely said...

kak shimot...

hahaha
bleh laa amalkan yer nanti.
berkesan taw!~

~♥~ LinkWithin ~♥~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...