~♥~ STALKERS ~♥~

Friday, August 5, 2011

@}--- Asam Pedas Ikan Mayong

Dari hari Rabu duk gebang nak masak asam pedas ikan mayong kan....?
So semalam telah selamat laaa ikan mayong tu masuk dalam perut.
Kene plak waktu berbuka semalam dalam cuaca hujan, maka udara sejuk dan nyaman itu membuatkan pinggan bertambah dua kali tanpa sedar.
Hakikatnya, semalam memang pulun makan nasi!
Gaya pulun tu macam dah bertahun jek tak makan nasi kan?
Padahal.......

Oleh kerana SLR dah kong, makanya segala picca akan terhasil dari camera BB haku.
Santek tak santek terpulang pada mata yang memandang.
Selama pakai SLR pun aku tak penah rasa picca yang aku snap tu lawa.
Maklum...tak cokop ilmu agik!
Eh jom layan layan mata....


 Menu 1: Asam Pedas Ikan Mayong

Tu dia....kapla mayong yang dah selamat masok pewot!
Untuk aku kapla mayong, si osmet aku bagi dia melantak isi jek.
keh keh keh
Bukan dengki, tapi minah tu bab meratah kapla ikan memang failed.
So daripada aku tengok dia seksa nak melantak, baik aku bagi isi jek kat dia.
Umpama menyuap si kanak-kanak rebina lagaknya.
Masak asam pedas kali ni agak pelik sebab kuah tak cukup.
Selalunya berlebih-lebih.
Ni mesti gara-gara si Ain dah warning aku dlm BBM, masak berpada-pada jgn sampai membazir.
Last last, bukan takat berpada....mengaut kuah sungguh-sungguh sampai kering.
Dasat!!!


Menu 2 : Udang Goreng Planta

Oleh kerana umah aku takde stock butter, aku blasah pakai planta.
Eh butter ngan planta tu ade beza ke?
Ke sekadar lain-lain brand?
Tapi rasa memang beza la.
Kalau pakai butter, memang lemak giler udang ni.
Tapi disebabkan pakai planta, rasa lemak tu lite lite jek.
Sian udang aku pucat lesikan?
Tapi berperisa ok.
Aku tabur serbuk kari ayam dan udang.
Walau rupa macam sakit, tapi sedap di tekak.
Eh...terpuji sendiri plak. 
hak hak hak....lantak ah! Aku yang masak, harus aku puji diri.




Menu 3 : Telur Dadar

Umah aku ni tak kira laa makan apa pun, sure ada telor.
Dua-dua makhluk penghuni memang jenis tak leh tinggal telor.
Manjang nak bertelor.
'Muke pun dah macam telor......' <= Tu mesti ayat korang kan?
Tak kisah ape orang nak kata, janji nikmat jek lalu kat tekak aku!

 Menu 4 : Petola Goreng

Lauk dah tiga. Haruslah kene selit sayur.
Aku pun dah tak ingat baper lame dah petola ni tidor dlm peti ais kat umah tu.
Seb baik elok lagi.
Kasi lenjan goreng bercampur dengan so hoon dan tahu kering a.k.a sayur pucuk.




Okeh tu jek menu berbuka semalam.
Hari ni aku tak tau lagi nak makan or masak ape.
Tengok osmet pun dah cam blur blur.
Baru masuk 5 hari puasa nih.
Ish ish ish....

Semalam sambung lagi puzzle.
Caya tak caya....4 hari aku pulun kejerkan menatang tu, sudah begini hasilnya...


Santek kan kan?
Aku pun kagum.... maknanya aku boleh settlekan puzzle ni dlm tempoh seminggu jek.
Buat sensorang tau...takde owang tulun pun!
Si osmet tu takat lalu lalang sambil cakap...'eh cantek ekk gambor dia'
Tu jerlaaa....namun nak join skali nan-hado!
Tak kisah...yang penting kita enjoyyyyy....

Cerita hari ni plak...
Pagi tadi terbangun lambat lagi sebab lepas sahur tido balik.
Bersiap sikit punya lama...sedar2 jam dah kol 7 lebih.
Dalam kapla dah terbayang laaa kat opis susah cari parking.
Sambil-sambil pakai baju, baru teringat yang balik keje petang semalam minyak keter dah kelip-kelip.
Adusssss....kompom kene isi minyak pagi ni kan?
Tapi dalam hati doa siap2...harap2 bar minyak tu naik setakuk lagi.
So petang nanti je isi.

Belari-larian kuar umah bila jam dah kol 7.15 a.m.
Kompom minyak dah berkelip!!!
Jangan cari pasal....terus pi isi minyak.
huhuhuhu....kat situ je dah buang masa 5 minit.
Nak sampai opis ngam ngam seploh minit.
Bawak keter bagai nak gile...nasib baik rezeki ari ni traffic light manjang kaler hijau.
Parking betul2 depan ofis kejap...lari lagi pi punch card.
Alhamdulillah....kerana usaha gigih di pagi hari sempat punch ngam ngam 7:30 a.m.
Letih hokkay!

Masuk masuk opis....dapat plak rezeki lagi.
Walllawehhhhh....terus merembes enzim!

Tadaaaaaaaaa....!
Rendang Daging MIL opismate.
Rendang orang nogori.
Kompom pedas ya amat!
Setahun hokkay mintak....hari ni baru dapat.
Manyak syiok...
Tak sabar nak buka petang karang.
Eh ada gaya kene makan nasik lagi ni...tak pun makan ngan roti kan?
Ape pun, mekasih yer kak yati.
Esok esok kalau MIL masak lagi, sila bawak lagi yer.



Ok dah...tutup citer.
Next week plak kita sambung!



Dilema :: Nak balik JB ke tak nak ek? Semalam Mak Bonda dah feeling feeling sentap ngan anaknya nih. haishhhh...susah laa duk jejauh. Duk dekat asik nak gaduh, duk jauh asik nak sentap. Dah tu aku nak duk maner???





Thanks for singgah dan membaca...


2 Crappers:

Fyda Rahim said...

asam pedas ikan mayong ko tu nmpk sdp.. tp aku sure punyelah sdp tgk sdp jgk kalu lalo kt tekak kn? yg tu xkisah ngat tp tang hujung entry yg ade rendang tu bukan ko sorg yg punye ok.. kongsi2.. (hahahah bakor line) =p

Rose Emely said...

Fedot...

Memang sodap...kali ni aku buat tak pakai lengkuas. skadar halia. eh tapi aku tetap pelik kenapa kuah asam pedas aku manjang jek pekat. aku nak buat kuah yg cair tapi kaler merah menyala tak dapat2 hokkay...

kongsi?
ko nak tengok citer kongsi ke?
wakakkakaa...
yatot tak cakap pon kene kongsi kongsi!
so tu aku punye sowang...ko tak mintak kan???

~♥~ LinkWithin ~♥~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...