~♥~ STALKERS ~♥~


Wednesday, February 8, 2012

@}--- Tiramisu versi tak cukup bahan.......

Selamat kembali bertugas ya teman-teman....
Tuan cuti lama....blog cuti laaaaagi lama.
Ni tahap kemalasan meng-update blog sangat laaa tinggi.
Tapi hari ni gen rajin ada sikit lebih, so bolehlah share story.

Ni agenda cuti 4 hari sempena Maulidur Rasul + Thaipusam.
1st day cuti memang tak ke mana-mana laa...takat melepak umah Mak Bonda jer.
Hari Ahad plak....seharian merayap ke Tanjung Piai, Pontian tengok kapal-kapal.
Pastu merayap kat Bazar Karat, JB.
Then end up kat Steam Boat stall bersebelahan Dataran Bandaraya JB.

Isnin baru berkesempatan nak buat tiramisu.
Buat untuk Incek Somi....sebab beliau sangat sooooka sama cheese.
Resepi asal amik kat blog ni.
Tapi disebabkan bahan yang aku cari tu takde....aku ubah sket ikut suke² aku.

Okeh.....lets share.


Bahan-bahan:

1) KRAFT Philadeplhia Cream Cheese 250g - aku beli yang 60% less fat
2) EMBORG Whipping Cream 200ml - resepi asal 250ml, tapi ni nak kurangkan lemak aku amik yang 200 ml je
3) VAN HOUTEN Pure Soluble Cocoa
4) KRAFT Oreo - resepi asal guna kek sponge
5) Cup
6) Biskut Oreo yang telah diasingkan cream
7) Gula kastor - tapi aku kisar gula prai biasa je dan sukatannya kurang sikit dari setengah cawan
8) Esen Vanilla - terlupa plak nak snap pic

Dah sediakan semua bahan tu, hancurkan pulak biskut oreo tadi.
Tujuan biskut oreo ni adalah untuk dijadikan lapisan kepada cream cheese sebagai ganti kepada kek sponge seperti dalam resepi asal.



Cara-cara nak buat boleh rujuk kat blog tadi yer.
Aku malas nak story....
Cara-cara buat sama je....sekadar gantikan biskut oreo.
Maka hasilnya adalah sebegini.


Comottttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt.....
Tu semua sebab serbuk koko.....bila tapis kene kat tepi-tepi cup tu, aku hentak² supaya masuk dalam cup.
Terus jadi cam comot² kat sebelah dalam cup tu...
What everlahhh....janji sodap di makan.
Untuk sukatan aku tu, cuma boleh dapat 5 cup mcm dlm pic kat atas tu.
Tapi cup ke 5 tu aku separate dua sebab itu utk Ayahanda ngan Mak Bonda.
Diorang mane nak makan sangat benda dissert² ni...so buat kan yang low quantity utk diorg.

Rasa memang superb....sebab?
Sebab tak terlalu manis, dan tidak terlalu muak.
Ada pulak rasa sikit masin² biskut oreo.
Next time boleh buat lagi.....tu pun kalo ada bajet.
Bahan sumer mahal²....bankrap kocek I tawww!




Kata Hati :: Menyesal tak snap picca buat Tortilla, kalau tak boleh share ngan uolls kan... sob sob!


Thanks for singgah dan membaca...


0 Crappers:

~♥~ LinkWithin ~♥~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...